Siri Faham Islam - Siri 15 : Islam adalah Kebendaan dan Kekayaan atau Hasil Usaha dan Kecukupan ; Prinsip kekayaan dalam Islam



Prinsip kekayaan dalam  Islam

Antara kemunduran dalam mentafsirkan istilah zuhud dalam Islam adalah dengan meninggalkan keinginan kepada harta dunia. Sifat zuhud yang dianjurkan oleh baginda Nabi Muhammad (selawat dan salam keatasnya) bukannya hidup dalam serba kekurangan dan kemiskinan. Akan tetapi zuhud yang dimaksudkan adalah tidak terkesan dengan harta milik kita dan bersedia untuk mengeluarkan harta ini ke jalan Allah sekiranya diperlukan. Zuhud ini juga menuntut tidak menjadikan harta ini sebagai suatu yang membawa sifat sombong dang bongkak dalam diri kerana kekayaan. 

Umat Islam mesti menguasai harta dan kekayaan untuk survivaliti umat yang kian ditindas pada hari ini. Malah tidak ada nilai perjuangan yang percuma harganya kerana segalanya menuntut kepada kos dan keperluan sama ada keperluan untuk diri sendiri atau keperluan untuk perjuangan Islam itu sendiri.

Islam tidak melarang umatnya menjadi kaya, malahan Islam mengajarkan kepada kita bagaimana mengurus kekayaan dalam kehidupan. Islam telah mewujudkan sistem zakat yang mana orang yang telah cukup nisab dan haul wajib mengeluarkan zakat. Terdapat juga hukum dalam pembahagian harta faraid bagi mengurus harta orang yang telah mati dan memberi keadilan kepada ahli keluarga si mati terhadap harta peninggalannya. Anjuran untuk bersedekah juga disebut banyak kali di dalam Al-Quran dan hadis menunjukkan betapa Islam sangat menjaga kesaksamaan antara si kaya dan si miskin. Serta bermacam lagi ibadah yang melibatkan mengeluarkan harta seperti korban dan waqaf menunjukkan dalam Islam itu mempunyai harta bukanlah suatu yang salah malahan menjadi satu medium amalan yang mungkin tidak mampu dilakukan oleh orang yang tidak punya harta. 

Allah SWT berfirman:

Ų§Ł„ْŁ…َŲ§Ł„ُ ŁˆَŲ§Ł„ْŲØَŁ†ُŁˆŁ†َ Ų²ِŁŠŁ†َŲ©ُ Ų§Ł„ْŲ­َŁŠٰŁˆŲ©ِ Ų§Ł„ŲÆُّŁ†ْŁŠَŲ§  ۖ  ŁˆَŲ§Ł„ْŲØٰŁ‚ِŁŠٰŲŖُ Ų§Ł„ŲµّٰŁ„ِŲ­ٰŲŖُ Ų®َŁŠْŲ±ٌ Ų¹ِŁ†ْŲÆَ Ų±َŲØِّŁƒَ Ų«َŁˆَŲ§ŲØًŲ§ ŁˆَŲ®َŁŠْŲ±ٌ Ų£َŁ…َŁ„ًŲ§

"Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan."

(QS. Al-Kahf 18: Ayat 46)

Walaupun harta kita di dunia nampaknya seolah hanya perhiasan di dunia, namun ianya mampu menjadi jambatan akhirat yang membantu kita masuk ke dalam syurga. Sejarah perjuangan gerakan Islam yang dipelopori oleh baginda Nabi dahulu, juga menunjukkan betapa harta sangat penting dalam memberi sumbangan dalam pergerakan dakwah Islam. 

Rasulullah yang asalnya mengambil upah mengembala kambing pada zaman awal usianya, yang kemudiannya mengikut Abu Thalib bapa saudaranya yang merupakan seorang ahli kabilah dagangan di Mekah. Akhirnya Rasulullah sebelum kenabiannya berjumpa dengan saudagar wanita yang kaya raya bernama Khadijah Khuwailid dan menjalankan bisnes bersamanya di Mekah. Mahar perkahwinan Muhammad muda itu berupa 20 ekor unta dan 12 uqiyah emas. Jika diterjemahkan kepada nilai kita pada masa kini sudah menjadi puluhan ribu. Betapa Muhammad muda ini bukan pemuda calang-calang bahkan seorang peniaga yang kaya raya sehingga boleh menghadiahkan bakal isterinya sebegitu mahal hantarannya.

Di sini kita lihat Allah mahu tunjukkan bahawa betapa pentingnya kekayaan kepada seorang pemimpin, pendakwah dan pejuang sebuah gerakan yang memerlukan kepada harta bagi membiayai perjuangan yang diperintahkan oleh Allah kepadanya. 

Islam tidak menghalang daripada kita menjadi kaya. Tetapi Islam mengajarkan bagaimana kekayaan ini perlu diurus dan tidak diletakkan di dalam hati. Malahan kekayaan ini juga mampu untuk menjadi penyelamat kita dari azab kubur dan neraka tidak sebagai penyebab utama dihumban ke dalam neraka. Maka kekayaan ini juga digunakan untuk membina kekuatan Islam untuk mula menyatukan umat Islam, membantu ekonomi sesama muslim, selain memberi kepada golongan yang kurang bernasib baik. Kerana yang maha kaya dan maha pemberi tetap Allah yang maha kaya dan semua kekayaan milik manusia adalah atas asbab izinnya. 

"Letakkan harta kekayaan kita di tangan tapi di hati jangan."

Ust Abdul Halim Ismail
7 Februari 2018
21 Jamadil Awal 1439H
Bukit Katil, Melaka.

Post a Comment

0 Comments